kontrowersje

Ilość kontrowersji dotyczących listy szczytów Korony Gór Polski opublikowanej w 1997 roku przez Marka Więckowskiego i Wojciecha Lewandowskiego w czasopiśmie "Poznaj swój kraj" jest dość spora.

Im więcej zagłębiam się w temat, tym więcej wychodzi nieścisłości i błędów.

Nie zamierzam krytykować autorów listy szczytów KGP za rzeczy, o których nie mogli wiedzieć, ale zamierzam mimo wszsytko o nich wspomnieć.

Czy obecni opiekunowie czy też właściciele marki Korona Gór Polski powinni nanieść zmiany w liście szczytów? Czy ma to jakiś sens? Tego nie wiem, ale wiem że warto o tym wspomnieć i przynajmniej z mojego punktu widzenia warto problem rozłożyć na "czynniki pierwsze".

Poniżej zestawienie błędów merytorycznych, które można znaleźć w liście szczytów należących do Korony Gór Polskich. Póki co jest to zestawienie robocze więc zaznaczam, że może się zmieniać i z czasem może ulegać zmianom.

W poniższym zestawieniu uwzględniłem oprócz ewidentnych błędów, także subtelne różnice niekoniecznie mające wpływ na listę (np. błędy w pomiarach wysokości).

W pierwszych trzech kolumnach znajdują się szczyty które są oficjalnie uznawane za najwyższe szczyty pasm górskich. W trzeciej kolumnie dodałem informację o statusie szczytu. Kolejne dwie kolumny to moja propozycja szczytu który według mojej wiedzy powinien być uznawany za najwyższy szczyt danego pasma górskiego. W kolumnie Uwagi wpisałem informacje wyjaśniające i wnioski. W ostatniej kolumnie dodałem źródło informacji z którego pochodzi moja wiedza na temat rozbieżności w uznawaniu danego szczytu za najwyższy.

 

Pasmo górskie Szczyt w KGP Wysokość
m n.p.m.
Status
poprawności
Szczyt właściwy - proponowany szczyt? Wysokość
m n.p.m.
Uwagi Źródło informacji
Tatry - Tatry Wysokie RYSY 2499 BŁĄD     Łańcuch Tatrzański dzieli się na Tatry Zachodnie i Tatry Wysokie.
Co oznacza że na liście najwyższych szczytów oprócz Rysów 2499 m,
powinien znaleźć się również Starorobociański Wierch 2176 m, który jest najwyższym szczytem Tatr Zachodnich.
 
Tatry Zachodnie  -   -  BRAK STAROROBOCIAŃSKI WIERCH 2176 Łańcuch Tatrzański dzieli się na Tatry Zachodnie i Wysokie.
Co oznacza że na liście najwyższych szczytów oprócz Rysów 2499 m,
powinien znaleźć się również Starorobociański Wierch 2176 m, który jest najwyższym szczytem Tatr Zachodnich.
 
Beskid Żywiecki BABIA GÓRA 1725 OK        
Karkonosze ŚNIEŻKA 1602 OK        
Masyw Śnieżnika ŚNIEŻNIK 1425 OK        
Bieszczady - Bieszczady Zachodnie TARNICA 1346 BŁĄD     Drobny błąd w nazewnictwie pasma górskiego - nie Bieszczady, a Bieszczady Zachodnie.  
Góry Sanocko - Turczańskie  -   - BRAK JAWORNIKI / TROHANIEC 909 / 939 Beskidy Lesiste dzielą się na Bieszczady Zachodnie i Góry Sanocko-Turczańskie. Tych drugich brak na liście KGP. Najwyższymi szczytami tego pasma jest Jaworniki 909 m n.p.m. lub Trohaniec 939 m n.p.m.
Zarówno przez Trohaniec jak i przez Jaworniki nie przebiega szlak turystyczny. Problem z określeniem który z tych dwóch szczytów jest najwyższym w Górach Sanocko-Turczańskich polega na różnicach w przebiegu granicy pomiędzy Górami Sanocko Turczańskimi, a Bieszczadami Zachodnimi. 
- Szczyt Jaworniki leży bezwzględnie w Górach Sanocko-Turczańskich
- Szczyt Trohaniec leży w paśmie Otrytu który w zależności od podziału zalicza się do Bieszczad Zachodnich lub Gór Sanocko-Turczańskich.
Jeżeli uznamy że Otryt leży w B.Zach. to najwyższym szczytem G. San.-Turcz. będą Jaworniki.
 
Gorce TURBACZ 1310 OK        
Beskid Sądecki RADZIEJOWA 1262 OK        
Beskid Śląski SKRZYCZNE 1257 OK        
Beskid Wyspowy MOGIELICA 1170 OK        
Góry Izerskie WYSOKA KOPA 1126 OK        
Góry Bialskie RUDAWIEC 1112 BŁĄD  -  - Rudawiec nie powienien być umieszczony w zestawieniu ponieważ Góry Bialskie (mikroregion) są częścią gór Złotych (mezoregion)  
Góry Orlickie ORLICA 1084 OK        
Pieniny WYSOKA 1050 OK        
Góry Sowie WIELKA SOWA 1015 OK        
Beskid Niski LACKOWA 997 OK        
Góry Złote KOWADŁO 989 BŁĄD BRUSEK lub POSTAWNA 1115/1116 Brusek 1115 / Postawna 1116 - Kowadło nie jest najwyższym szczytem gór Złotych
Ewidentny błąd w pomiarach - różnica na tyle duża że warto uwzględnić.
Biorąc po uwagę niezbyt dużą różnicę pomiędzy szczytami Brusek i Postawna ciężko jednoznacznie stweirdzić który szczyt jest wyższy. Jednakże najwyższym szczytem Gór Złotych nie jest Kowadło.
 
Góry Bystrzyckie JAGODNA 977 BŁĄD JAGODNA - PŁN. WIERZCHOŁEK.
G. SASANKA
985 Wierzchołek północny Jagodnej 985 m (G.Sasanka na mapach) jest najwyższym szczytem Gór Bystrzyckich.
Wierzchołek ten znajduje się około 1 km na północ od wierzchołka południowego, który ma 977,7 m /977,94 m.
Różnica (ok 7,5m) wydaje się być znacząca i nie podchodzi po błąd pomiaru.
Ścieżka w bok
Rudawy Janowickie SKALNIK 945 OK  szczyt bez nazwy  944 Być może Skalnik nie jest najwyższym punktem w Rudawach Janowickich.
Pomiary są niejednoznaczne dlatego należy uznać, że Skalnik prawdopodobnie jest najwyższym wzniesieniem w Rudawach Janowickich.
Ścieżka w bok
Góry Kamienne WALIGÓRA 936 OK        
Beskid Mały CZUPEL 934 OK        
Góry Stołowe SZCZELINIEC WIELKI 919 - 921,73 BŁĄD    

Błąd w wysokości - Szczeliniec Wielki ma 921,73 m.
Podobną wysokość ma również Skalniak 919,67 m
Z uwagi na podobne wysokości obydwu szczytów warto odwiedzić obydwa. 
Generalnie Szczeliniec jest mimo wszystko wyższy.

Ścieżka w bok
Beskid Makowski LUBOMIR 912 - 904 OK MĘDRALOWA 1169

- Lubomir według najnowszej regionalizacji na mezoregiony należy do Beskidu Makowskiego.
- Lubomir według regionalizacji Kondrackiego należy do Beskidu Makowskiego
- Mędralowa według regionalizacji Kondrackiego znajduje się w mezoregionie Beskidu Makowskiego.
- Według aktualnej regionalizacji mezoregionów Mędralowa należy do Beskidu Żywiecko Orawskiego.
Jeżeli opierać się na regionalizacji Kondrackiego wtedy to Mędralowa jest najwyższym szczytem Beskidu Makowskiego.
Jeżeli opierać się na najnowszej regionalizacji z 2018 roku to wtedy Lubomir jest najwyższym szczytem Beskidu Makowskiego.

 
Góry Opawskie BISKUPIA KOPA 889 OK        
Góry Wałbrzyskie CHEŁMIEC 869 - 851 BŁĄD BOROWA 854 Borowa ma 854 m - Chełmiec 851 m (KGP podaje wysokość 869 m). 
Punkt pomiarowy znajdował się na Chełmcu na 18 metrowej wieży i
dlatego to właśnie Chełmiec mimo że niższy został uznany za najwyższy.
 
Góry Bardzkie KŁODZKA GÓRA 765 - 757 BŁĄD SZEROKA GÓRA 766,1 Szeroka Góra 766,1 m / 766,09 m - Kłodzka Góra 757,1 m / 757.07m
Kłodzka Góa nie jest najwyższym szczytem gór Bardzkich
Ścieżka w bok
Góry Kaczawskie SKOPIEC 724 - 720 BŁĄD FOLWARCZNA 722,91 Skopiec ma 720,48, Folwarczna ma 722,91 m, Baraniec ma 719,86 m.
Najwyższym szczytem w górach Kaczawskich jest Folwaczna.
Ścieżka w bok
Masyw Ślęży (Przedgórze Sudeckie) ŚLĘŻA 718 OK        
Góry Świętokrzyskie ŁYSICA 612 - 613,7 BŁĄD     Do 2018 roku uważano, iż najwyższy punkt Łysicy to wierzchołek zachodni, na którym ustawiony jest krzyż a jego wysokość to 612 m n.p.m. Pomiary z 2018 roku wykazały, iż wyższy jest jednak wierzchołek wschodni który wsnosi się na wysokość 613,7 m n.p.m.  

 

Łańcuch Tatrzański dzieli się wg. najnowszej regionalizacji z 2018 roku na:

- Tatry Wysokie

- Tatry Zachodnie

- Tatry Reglowe